News

FOMO Rotterdam x LEM

Thu 9 Dec

Het Rotterdamse nachtleven lijkt al een flinke tijd stil te staan, met alle Covid-19 maatregelen die de afgelopen twee jaar voor veel beperkingen hebben gezorgd. Nachtclubs en discotheken hebben het gedurende de coronacrisis zwaar te verduren gehad. Al sinds het begin van de pandemie hebben zij, met uitzondering van een aantal weken met versoepelingen, hun deuren grotendeels dicht moeten houden. Een pandemie lijkt misschien niet het beste moment om een nieuw concept als FOMO te introduceren, een interdisciplinair concept dat de grenzen van het Rotterdamse uitgaansleven verlegt. De vijf jongens achter deze jonge organisatie denken daar echter heel anders over. Want naast beperkingen, heeft de pandemie volgens hen ook voor nieuwe mogelijkheden gezorgd. Ik sprak Tom Westerwoudt en Merlijn Mollinga, twee van de gezichten achter FOMO én Leisure and Event Management studenten aan WdKA, over de successen, uitdagingen en visie van FOMO. 


De vijf organisatoren van FOMO: Tom Westerwoudt, Merlijn Mollinga, Mats van de Poll, Luuk van der Heijden en Sjoerd van den Berg.

Voor iedereen die niet bekend is met de term (hello boomers), waar staat FOMO voor?

Tom: “FOMO staat voor ‘Fear Of Missing Out’. Een gevoel wat bekend is voor velen en een populaire term onder jongeren: de angst om iets te missen. De naam heeft in zekere zin een dubbele betekenis. Het is ontstaan vanuit ons eigen gevoel dat we iets misten in het Rotterdamse nachtleven. We wilden daarom zelf iets creëren dat zo goed was dat mensen het niet willen missen. Op elke plek waar FOMO neerdaalt, staat de beleving centraal. Daarbovenop investeert FOMO in samenwerkingen met jonge creatievelingen uit de stad. Dit, omdat FOMO staat voor de kracht van community.”

FOMO bestaat nog geen twee jaar en is echt al een begrip binnen het Rotterdamse nachtleven. Hoe verklaren jullie dit succes?

Merlijn: “We hebben alle vijf een liefde voor het samenbrengen van mensen en een goed beeld van wat het nachtleven kan betekenen voor onze doelgroep. Je merkt dat mensen dat oppikken.” 

Tom: “Daarnaast werken we allemaal al sinds ons 18e in het nachtleven, dus in dat opzicht hebben we best wat ervaring. We hebben daardoor gezien wat werkt en niet. Wat FOMO ook onderscheidt van andere feestjes, is dat we veel tijd hebben besteed aan het uitwerken van ons concept om zo echt onze visie tot leven te brengen. Een feestje geven met wat kratten bier en een partytent kan iedereen. Wat wij met FOMO doen gaat zo veel verder dan dat. We zijn constant op zoek naar creatieve manieren om onze doelgroep te voorzien van een bijzondere ervaring.”

Merlijn: “Het is mooi om te zien dat FOMO, ondanks het feit dat we nog nooit een clubnacht hebben kunnen organiseren, zo goed is ontvangen. We hopen voor ons tweejarige jubileum op 9 april 2022 hier nog wel verandering in te kunnen brengen. Dat is uiteindelijk toch wat je wilt, een clubnacht zonder restricties.”

Op welke manier heeft de coronacrisis FOMO als organisatie beïnvloedt?

Merlijn: “FOMO is geboren tijdens de coronacrisis. Ons eerste event stond gepland in maart 2020 en hebben we na die eerste persconferentie dus gelijk moeten aflassen. We hebben altijd al met de maatregelen moeten werken, we zijn niet anders gewend eigenlijk.”

Tom: “Door corona zijn we al sinds het begin gelimiteerd in het uitvoeren van onze ideeën. Dat heeft ervoor gezorgd dat we inmiddels heel wat nog niet gerealiseerde concepten hebben verzameld.”

Merlijn: “Daarnaast heeft het er ook voor gezorgd dat we als organisatie vanaf het begin flexibel moesten zijn. Dat zien we wel echt als onze kracht. De situatie dwingt je om constant te zoeken naar creatieve oplossingen.”

Tom: “Ook werden we door alle beperkingen gedwongen om echt te focussen op onze visie en concepten, in plaats van dat we feestje na feestje aan het plannen waren. Ik denk dat dat een positief effect heeft gehad op het imago van FOMO.”

Hebben jullie wel eens de hoop verloren door alle corona gerelateerde beperkingen?

Merlijn: “Nee dat niet, maar het is natuurlijk wel lastig geweest. We zijn als jonge organisatie nog steeds aan het vormen en daarin wil je natuurlijk het liefst zo vrij mogelijk zijn.”

Tom: “Ondanks dat we door de beperkingen niet altijd onze eigen verwachtingen hebben kunnen waarmaken, zie je toch dat onze community het waardeert dat we door blijven gaan met het samenbrengen van mensen. Op welke manier dan ook. Zo hebben we afgelopen zomer verschillende ‘sit down evenementen’ georganiseerd bij Weelde Rotterdam en eerder in 2020 ook online events gehost. Wij halen daar als organisatoren wel minder voldoening uit, omdat we eigenlijk het liefst volledig zouden willen uitpakken. Maar de waardering en support van onze community geeft ons de energie om door te gaan. We geven zo’n event dan niet meer alleen voor onszelf, maar vooral voor de community. 

Merlijn: “FOMO is ontstaan vanuit onze eigen behoefte, maar is inmiddels al zo veel verder gegroeid. Dat is mooi om te zien.”

Tom: “We zijn beperkt in onze mogelijkheden, maar hebben alle hoop dat we binnenkort wel all-out kunnen gaan. In de tussentijd werken we gewoon met wat wel kan en pakken we alle kansen aan. We kunnen niet gaan zitten wachten totdat alles weer kan, want we moeten wel zichtbaar blijven.  We blijven dus gewoon doorgaan. Hoe onzeker de omstandigheden soms ook zijn.” 

FOMO x Achter de Ramen: een 'sit down' evenement met kunst en muziek bij Weelde Rotterdam dat plaatsvond in september 2020.

Hoe gaan jullie om met deze onzekerheid tijdens het plannen van events?

Tom: “We hebben onlangs een jaarplanning voor 2022 gemaakt, waarin we een aantal data hebben vastgesteld voor events. We bedenken per event meerdere scenario’s, waarin we rekening houden met vrijwel elke soort lockdown. Zo plannen we bijvoorbeeld op één datum zowel een dag- als een nachtprogramma. Als we dan tot laat open mogen blijven, is dat een bonus.”

Dus voor elk event wat jullie organiseren, organiseer je er eigenlijk vijf?

Tom:Nee we werken wel echt vanuit één hoofdconcept, waarin we het doel en de aard van het evenement vaststellen. Als dat is bepaald, bedenken we verschillende scenario’s voor de uitvoering. Daarin zoeken we naar verschillende mogelijkheden waarbij het concept goed tot uiting kan komen.”

Merlijn: “Zo hebben we al verschillende concepten staan, waaronder Art Klub en Live Baby Live, die verschillende vormen kunnen aannemen. Die willen we zeker ook volgend jaar nog blijven organiseren.”

FOMO Live Baby Live: een event met live performances van verschillende Rotterdamse artiesten dat plaatsvond in juli 2021.

FOMO Live Baby Live: een event met live performances van verschillende Rotterdamse artiesten dat plaatsvond in juli 2021.

Op welke manier draagt jullie opleiding bij WdKA bij aan jullie werk als organisatoren van FOMO?

Merlijn: “Het fijne van LEM op WdKA is dat de opleiding zich echt focust op Rotterdam; wat er speelt in de stad, wat het huidige culturele aanbod is en waar de gaten zitten. Dat zijn wel dingen die wij meenemen bij het organiseren van FOMO events. Ook wordt er binnen de opleiding veel aandacht besteed aan conceptontwikkeling. Hierbij gaan we in op vragen als: Wat voegt een event toe aan het huidige aanbod? Wat is de link met de stad? Wat betekent het voor de doelgroep? WdKA is daarnaast ook een fijne, creatieve en inspirerende omgeving om te studeren. Er lopen veel getalenteerde mensen rond. In de toekomst willen we ons daarom nog meer focussen op het tot stand brengen van samenwerkingen met studenten van andere opleidingen. Ik verwacht dat daar mooie dingen uit kunnen komen.”

Lees meer over de opleiding Leisure and Event Management op deze pagina.

Hoe zien jullie de toekomst van het Rotterdamse nachtleven?

Tom: “De toekomst van het Rotterdamse nachtleven, corona daargelaten, ziet er rooskleurig uit. Zo worden er waarschijnlijk binnenkort tien nieuwe 24-uurs vergunningen vergeven.”

Merlijn: “Er zijn veel jonge ondernemers die zin hebben om nieuwe concepten neer te zetten. Daarnaast merken we ook dat clubs meer op zoek zijn naar organisatoren uit eigen stad. We zien dus veel mogelijkheden en zitten vol met energie om deze aan te pakken.”

Waar kunnen we FOMO beleven, zien of horen?

Tom: “Via Instagram en Facebook houden we onze volgers op de hoogte van alle activiteiten. Daarnaast zijn we ook actief op Soundcloud, waar je DJ sets kunt vinden en onze radioshow FOMO FM in samenwerking met Worm kunt terugluisteren, en Spotify, waar je onze playlist The Sound of FOMO kunt volgen. In 2022 kunnen mensen nog veel meer leuke dingen verwachten, dus houd onze kanalen goed in de gaten.”

 

Interview en artikel door Julia de Roo, de in-house journalist van WdKA. Vragen en/of opmerkingen? Mail dan naar j.de.roo@hr.nl