Advertising & Beyond (NL)

De Willem de Kooning Academie is de enige kunstacademie in Nederland die een specialisatie in Advertising aanbiedt.

Studeer Advertising & Beyond en word een ‘creative’ bij een reclamebureau, designstudio, merk of als kunstenaar. 

De snelheid en complexiteit van technologische, politieke, sociale en economische ontwikkelingen hebben een sterke invloed op kunst, design, branding en digitale communicatie. De professionele wereld zoekt jonge creatives met veel talenten en vaardigheden, die verder kijken dan de grenzen van hun eigen discipline. Mensen zoals jij gaan de toekomst van creativiteit en de betekenis ervan voor de maatschappij vormgeven. 

Toegepaste kunst
De opleiding Advertising is getransformeerd naar Advertising & Beyond. Het is een vierjarige opleiding aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en de enige in Nederland waar advertising wordt gezien als toegepaste kunst. Het doel is om creativiteit en communicatie te verbreden en verder te brengen dan alleen reclame. 

Creativiteit, vaardigheid voor de toekomst
Advertising & Beyond heeft ongeveer 175 studenten en een klein interdisciplinair docententeam. We geloven dat creativiteit de sleutel is die op een positieve en betekenisvolle manier bijdraagt aan onze toekomst.  In deze opleiding leer je de tools van advertising en communicatie kennen. Je leert je creatieve en strategische talenten doelgericht inzetten om doelgroepen en de samenleving te beïnvloeden, nu en in de toekomst. 

Kritisch denken en onderzoek
Je onderzoekt en analyseert complexe onderwerpen met een kritische houding en onderzoekende blik. Dit vormt het startpunt voor het ontwikkelen van ideeën, conceptueel denken en het ontwerpen van oplossingen.  Je ontdekt hoe creativiteit effectiever wordt wanneer je deze combineert met o.a. kunstmatige intelligentie en onderzoek. In deze opleiding leer je de vaardigheden en tools van reclame kennen vanuit een artistiek, ethisch en inclusief perspectief. Je leert concepten en ideeën te communiceren en presenteren op een manier die aandacht trekt en impact maakt. Je kiest zelf de projecten waaraan je wilt werken en bouwt een professioneel portfolio op. 

Interdisciplinaire aanpak
Je werkt samen in teams met andere studenten en we moedigen je aan om ook buiten je eigen discipline verbinding te zoeken. Werk bijvoorbeeld samen met technische experts, wetenschappelijke onderzoekers, medische professionals, interactieve ontwerpers, dataspecialisten en andere creatieve makers. Ook samenwerking met studenten uit andere opleidingen binnen de academie wordt gestimuleerd. Met jouw creatieve en conceptuele vaardigheden maak je concepten en oplossingen die mensen raken en inspireren. Zo doe je  waardevolle ervaring op met echte opdrachten uit de praktijk.Je wordt uitgedaagd om je ideeën en concepten naar buiten te brengen. Dit kan bijvoorbeeld  in video, fotografie, design, installatie of performance. Het concept bepaalt het medium. 

Loopbaanmogelijkheden
Je krijgt richting in het professionele veld waarin je afstudeert, bijvoorbeeld door stage te lopen bij een bekend communicatiebureau, (design)studio, merk, NGO, of als zelfstandig kunstenaar, in Nederland of daarbuiten. 

Er zijn veel carrière­mogelijkheden met kans op een goede baan door de sterke relaties die de afdeling heeft met de industrie. 

 Afgestudeerden kunnen aan de slag als: all-round creative, conceptontwikkelaar, kunstenaar, designer, art director, copywriter, creative director, creatieve strateeg, contentontwikkelaar… en meer. Maar ook functies zoals Augmented Reality Designer, Machine-Learning Designer of Cybernetic Director. 

Coverproject: Brands Should Be Friends door Isabelle Griffioen 

 

Open dagen en voorlichting 

Wil je meer weten over studeren aan de Willem de Kooning Academy?
Bekijk ons uitgebreide programma met (online) activiteiten en ontmoet studenten en docenten via deze link.

 

Kennis en vaardigheden

  • Onderzoek
  • Conceptueel denken
  • Ideeën genereren
  • Branding
  • Brand-activisme
  • Contentstrategie
  • Social media-strategy
  • Hacking
  • Kunstmatige intelligentie
  • Virtual reality
  • Analyse van (doel)groepen
  • Visualisation
  • Storytelling
  • Toekomstgericht denken
  • Design
  • Copywriting
  • and more...

Reclame is de grootste kunstvorm van de 21e eeuw.

Marshall McLuhan

Loopbaanmogelijkheden

  • All-round creative advertiser
  • Designer
  • Concept developer
  • Art director
  • Copywriter
  • Creative strategist
  • Creative digital concepter
  • Creative brand developer
  • Chief creative officer
  • Experience designer
  • Brand activist
  • Content developer
  • Augmented Reality Designer
  • Machine-Learning Designer
  • Cybernetic Director
  • and more...

Stations

Veel studieactiviteiten vinden plaats in de Stations (werkplaatsen). Alle studenten zijn welkom, ongeacht bacheloropleiding of leerjaar. Hier kun je ideeën testen en omzetten in werkende ontwerpen. Je kunt experimenteren met gereedschap, technieken, materialen en apparatuur en krijgt ondersteuning en inspiratie van medestudenten, docenten en begeleiders.

Meer informatie over de Stations vind je op deze webpagina.

Dual Degree RASL

Waar wetenschap en kunst elkaar ontmoeten

Heb jij artistiek talent en honger naar academische kennis? In Rotterdam kun je kunst en wetenschap combineren. Drie vooraanstaande opleidingen bieden samen een vijfjarig Dual Degree programma, waarin je theorie en praktijk met elkaar verbindt.

Het RASL Dual Degree biedt drie routes voor WdKA-studenten:

  • WdKA*+ Filosofie (Erasmus Universiteit)
  • WdKA* + International Bachelor Arts and Culture Studies (Erasmus Universiteit)
  • WdKA* + Erasmus University College (Erasmus Universiteit)

*Alle bacheloropleidingen behalve Leisure Management en Docent Beeldende Kunst en Vormgeving.

Na afronding van het RASL-programma ontvang je twee diploma’s:

  • een bachelor van de Erasmus Universiteit (Bachelor of Arts or Bachelor of Science)
  • en een bachelor van de WdKA (Bachelor of Arts)

Meer weten? Klik hier.

Want to study at Willem de Kooning Academy?

Apply now

Experience 4 years at WdKA

Explore