News

Alumni 1991 serie: Frank de Man

Thu 17 Nov

In deze reeks interviewen we alumni die in 1991 afstudeerden aan de Willem de Kooning Academie. Hoe gaat het nu met ze? Hoe hebben zij hun tijd op de academie ervaren? Hoe kijken zij hier nu, meer dan dertig jaar later, op terug? En wat kunnen huidige studenten van hen leren? Je leest het in deze 10-delige serie.

Deze serie is een idee van Guus Vreeburg die na een lange loopbaan als docent bij de WdKA in 2019 gepensioneerd is. Interview en tekst door Julia de Roo, de inhouse-journalist van WdKA.

In dit artikel lees je een interview met Frank de Man, grafisch ontwerper en illustrator die vanuit zijn woning in Waddinxveen werkt aan diverse commerciële én autonome projecten. Frank werd als 18 jarige, vers van de havo, gecharmeerd door het ‘romantische gebouw’ van Willem de Kooning Academie en begon hier vervolgens in 1987 met zijn opleiding Illustratie & Grafisch Ontwerp.

“Op de academie heb ik vooral conceptueel leren denken, daar werd tijdens mijn studie veel nadruk op gelegd. Daar heb ik nu nog steeds heel veel aan in mijn werk. Het technische aspect van ontwerpen en illustreren is iets wat je vooral in de praktijk moet leren.”

Hoe heeft u de tijd op WdKA beleefd?

“Overwegend positief. Ik heb het gevoel dat ik zowel op theoretisch als op ambachtelijk vlak breed ben opgeleid en dat ik in aanraking ben gekomen met veel verschillende perspectieven. Het basisjaar van de opleiding, waarin je nog geen studierichting koos, heeft mij erg geprikkeld en geïnspireerd. Door met zo veel verschillende studenten in aanraking te komen en samen te werken, werd ik gestimuleerd om ‘out of the box’ te denken en niet alleen bezig te zijn met tekenen. Ik was een van de jongere studenten, aangezien ik direct van de havo kwam. Ik was als eerstejaars erg onder de indruk van wat er allemaal om me heen gebeurde en voelde ook een zeker bewijsdrang. Ik kwam niet uit een kunstenaarsgezin en had ook geen vooropleiding gevolgd, dus ik wilde laten zien dat ik wel degelijk op mijn plek was op de academie. Ik was erg gedreven en werkte heel veel en hard.”

Welke vervolgopleidingen heeft u gevolgd? Wat was hiervoor de aanleiding?

"Na mijn eindexamen in 1991 heb ik vervangende dienstplicht gedaan in de depots van Rijksdienst voor Beeldende Kunst en nam ik mijn eerste klussen aan. In januari 1993 ben ik volledig gestart als zelfstandig ondernemer.

De vrijheid van het ondernemen beviel mij goed. De eerste jaren werkte ik vooral veel voor tijdschriften en magazines als illustrator. Ik werkte de eerste 10 jaar met traditioneel tekenmateriaal, ik had zelfs nog nooit met een computer gewerkt. In 2000 kocht ik mijn eerste computer en leerde ik mezelf in alle software aan. Het duurde wel even voordat ik met deze digitale middelen dezelfde kwaliteit werk kon leveren aan mijn klanten. Maar toen ik eenmaal gewend was om digitaal te werken, heeft dit enorm bijgedragen aan het optimaliseren van mijn workflow. Het corrigeren en verwerken van feedback van klanten werd direct zo veel makkelijker! Nu, meer dan 30 jaar later, werk ik nog steeds als illustrator en grafisch ontwerper voor verschillende opdrachtgevers, en geef ik daarnaast ook tekenles op een basisschool in Waddinxveen."

Wat voor kunstenaar bent u? Wat definieert u?

“Mijn stijl kenmerkt zich door stevige cartoons en harde, hoekige en dik aangezette illustraties. Mijn eigen handschrift was al op de academie aanwezig maar heeft zich na 30 jaar tekenen verder ontwikkeld. Door deze 'stijl' wordt je soms gevraagd maar kan je soms ook in de weg zitten.  Het is wel fijn om met klanten te werken die mij die vrijheid ook geven en met mij willen werken doordat ze mijn stijl leuk vinden. Door de jaren heen leer je wat voor opdrachten bij je passen.”

Wat zou u adviseren aan studenten van nu?

“Vertrouw op je creativiteit, maar verken ook de commerciële kant van het werkveld waarin je je begeeft. Dat gaat je heel erg helpen in je tijd na de academie. Wacht niet met netwerken en stages tot aan het einde van je studie, maar begin hier zo vroeg mogelijk mee. Zo kan je de realiteit van het vak verkennen en testen waar jou talent het beste tot zijn recht komt. Stel jezelf nieuwsgierig op, kijk hoe anderen dingen doen en neem daaruit mee wat waardevol is voor jou.”

English

In this series, we interview alumni who graduated from the Willem de Kooning Academy in 1991. How are they doing now? How did they experience their time at the academy? How do they look back on it now, more than thirty years later? And what can current students learn from them? You will read about it in this 10-part series.

This series is an idea by Guus Vreeburg, who will retire in 2019 after a long career as a lecturer at WdKA. Interview and text by Julia de Roo, WdKA's in-house journalist.

In this article you will read an interview with Frank de Man, graphic designer and illustrator who works from his home in Waddinxveen on various commercial as well as autonomous projects. As an 18-year-old fresh from high school, Frank was charmed by the 'romantic building' of Willem de Kooning Academy and subsequently started his Illustration & Graphic Design course here in 1987.

"At the academy, I mainly learnt to think conceptually; a lot of emphasis was placed on that during my studies. It still helps me a lot in my work now. The technical aspect of design and illustration is something you mainly have to learn by doing."

How did you experience your time at WdKA?

"Predominantly positive. I feel that I received a broad education both theoretically and in terms of crafts, and that I was exposed to many different perspectives. The foundation year of the programme, in which you did not yet choose a discipline, really stimulated and inspired me. Being in contact with so many different students and working together, I was encouraged to think 'out of the box' and not just focus on drawing. I was one of the younger students, as I came straight from havo. As a freshman, I was very impressed by what was going on around me and also felt a certain urge to prove myself. I did not come from an artistic family nor had I had any prior training, so I wanted to show that I did belong at the academy. I was very driven and worked a lot and hard."

What further training did you take? What prompted this?

"After my final exams in 1991, I did substitute service in the depots of the National Art Service and took on my first jobs. In January 1993, I started fully self-employed.

I liked the freedom of entrepreneurship. In the first years, I worked mainly for magazines and journals as an illustrator. For the first 10 years, I worked with traditional drawing materials; I had never even worked with a computer. In 2000, I bought my first computer and taught myself all the software. It took some time before I could deliver the same quality work to my clients using these digital tools. But once I got used to working digitally, it helped enormously in optimising my workflow. Correcting and processing client feedback immediately became so much easier! Now, more than 30 years later, I still work as an illustrator and graphic designer for various clients, as well as teaching drawing at a primary school in Waddinxveen."

What kind of artist are you? What defines you?

"My style is characterised by solid cartoons and hard, angular and thickly drawn illustrations. My own handwriting was already present at the academy but has developed further after 30 years of drawing. Because of this 'style', you are sometimes in demand but can sometimes get in the way.  It is nice, though, to work with clients who also give me this freedom and want to work with me because they like my style. Over the years, you learn what kind of projects suit you."

What would you advise students today?

"Trust your creativity, but also explore the commercial side of the field you are entering. That's going to help you a lot in your time after your studies. Don't wait with networking and internships until the end of your studies, but start this as early as possible. This way, you can explore the realities of the profession and test where your talent is at its best. Exhibit curiosity, see how others do things and take from this what is valuable for you."