This is

Framing Reframing

Levien Nordeman
Fri 26 Oct

Framing-Reframing, a different view upon teaching practice

About this project

In the third year of their study programme, students from the Fine Art and Design Teacher Training (DBKV) at WdKA participate in the Framing-Reframing project for one day a week during the length of the whole semester. In the same period, they also work two days a week in the classroom (internship) and spend one day a week on the development of artistic skills.

The article below is in Dutch, Fine Art and Design Teacher Training is offered in Dutch language only.

Anders kijken naar het docentschap

Over het project ‘Framing-reframing’ van de docentenopleiding WdKA

In het derde jaar van hun opleiding volgen de studenten van de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (DBKV) in Rotterdam gedurende een semester een dag in de week het project Framing-Reframing. In diezelfde periode staan zij ook twee dagen in de week voor en in de klas (stage) en besteden zij een dag per week aan hun beeldende ontwikkeling.

Van competent naar goed

Tijdens Framing-Reframing zijn we als studenten en docenten met één belangrijke vraag bezig: hoe word ik van een competente docent een goede docent? Gedurende het semester ontwikkelen de derdejaars studenten een ‘zelfportret’ van hun eigen beroepsrol als docent, kunstenaar of kunst-educator. Samen met de docenten onderzoeken de studenten wat hun houding, persoonlijke stijl en visie op het docentschap is. Je leert als student hoe je woorden geeft aan wat je aan het doen bent en wat jij belangrijk vindt in het onderwijs. Door middel van gesprekken en (lees)opdrachten doen we een stap op d plaats: wat is goed? Wat is waardevol? En hoe is daar in de loop van de menselijke geschiedenis over nagedacht en geschreven?

Kruip in de huid van…

Tijdens de opdracht ‘Kruip in de huid van…’ krijgen de studenten de naam van een overleden kunstenaar, educator of pedagoog. Van Aristoteles tot Frida Kahlo en van Toshiro Kanamori tot Jean Jacques Rousseau. De opdracht is eenvoudig en uitdagend: kruip in de huid van deze persoon en vertel wat zijn of haar inspiratiebronnen en voorbeelden waren, hoe ze op ideeën kwamen en wat hun levensachtergrond is. Een van de doelen van deze opdracht is om je te verdiepen in die persoon van vroeger en hoe die persoon nu, in de 21e eeuw zou leven en werken.

Human Library

Tijdens Framing-reframing gaan studenten in gesprek met professionals uit het veld van onderwijs, cultuur en media. We gebruiken hiervoor het format van de ‘The Human Library’, een initiatief afkomstig uit Denemarken. Mensen kunnen boeken ‘lenen’ door het levensverhaal van deze persoon te luisteren en echt in gesprek te gaan met deze persoon: een vluchteling, een veteraan, een dakloze of een jonge alleenstaande moeder. Wil je na een uur nog meer weten, dan kun je het gesprek ‘verlengen’ en nog een aantal minuten met deze mensen in gesprek gaan.

De vorm van de Human Library sprak ons erg aan. Voor Framing-reframing kiezen studenten uit aantal professionals van ons eigen netwerk. Studenten onderbouwen het ‘boek’ dat hen het meest aanspreekt: een directeur van een scholengemeenschap, een kunstenaar, een cultuur-scout, een acrobaat. De gesprekken dagen studenten uit: ze gaan vaak anders dan verwacht. En de regie van de gesprekken ligt in het midden: zowel bij de professionals als bij de studenten. Wij zien deze professionals als levende bronnen van inzicht voor studenten. Ze brengen niet alleen kennis over, maar vooral een houding. Duidelijk werd bij de professionals dat passie, energie, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen hen hebben geholpen daar te komen waar zij nu zijn.

Bildung

Framing Reframing is een voorbeeld van hoe Bildung weer een vorm kan krijgen in het onderwijs. Afgelopen decennia kreeg de Ausbildung (beroepsvorming) de overhand en de Bildung (persoonlijke ontplooiing en vorming) verdween langzaam uit het onderwijs en onze opleiding. Met Framing-reframing proberen we meer aandacht te geven aan Bildung in onze docentenopleiding. Zo komen we samen een stap dichter bij een antwoord op de dé vraag van het project Framing-Reframing: hoe word ik van een competente docent een goede docent?

Meer weten over Framing-reframing?
Neem dan contact op met Levien Nordeman