Student Work

Een interview met: DBKV student Nurdan Ariöz

Fri 10 Feb

Meet Nurdan! Nurdan Ariöz is 23 jaar en komt uit Rotterdam. Ze is tweedejaars DBKV (Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - voltijd) student, werkt bij de kunsthal, showroom MaMa en heeft haar eigen retail onderneming. In dit interview vertelt ze ons alles over haar ervaring als DBKV student, grootse toekomstdromen en ondernemende karakter.

 

Waarom heb je gekozen om deze studie te volgen?

“De grap is dat ik eigenlijk nooit docent wilde worden. Mijn moeder is docent, en het leek me ‘too obvious’ om dat ook te gaan doen. Ik voelde daardoor echt een bepaalde weerstand voor docentschap en bedacht om architect te worden. Ik volgde de opleiding interieuradviseur op het Hout en Meubilering College en kwam er tijdens een van mijn stages eigenlijk al achter dat het niks voor mij was. Als interieurontwerper ben je veel minder creatief bezig dan ik hoopte, het was ook vooral heel technisch. Ik wilde toch meer richting de kunstwereld bewegen. 

Toen ik me ging oriënteren binnen het aanbod van kunstacademies kwam ik uiteindelijk toch uit bij de lerarenopleiding van WdKA. Alhoewel ik zelf ook kunst maak en dit een grote passie van mij is, leken de autonome opleidingen mij iets te onzeker qua toekomstperspectief. Daarnaast ben ik iemand die veel energie haalt uit contact met mensen en ik vind het leuk om informatie en kennis te delen met anderen. DBKV is de perfecte combinatie tussen kunst en onderwijs.”

Hoe heb je de kunstlessen op jouw middelbare school ervaren?

“Ik vond dat bij uitstek de leukste les van de week en keek hier altijd heel erg naar uit. Ook had ik een goede relatie met mijn kunstdocent, van wie ik veel heb geleerd. In mijn vrije tijd was ik ook veel in het kunstlokaal te vinden om te experimenteren en nieuwe dingen te leren. Ik denk dat daar mijn fascinatie voor kunst is ontstaan.”

Waar komt jouw liefde voor kunsteducatie vandaan?

“In mijn middelbare school klas zaten veel leerlingen die kunst maar stom vonden. Als ik nu voor de klas sta, vind ik het leuk om juist dat soort leerlingen te laten zien wat kunst voor hen kan betekenen. Muziek is bijvoorbeeld iets wat veel leerlingen wel interessant vinden, dan gebruik ik dat als startpunt. Ik probeer echt in hun wereld te stappen en verbindingen te zoeken. Ik vind het zo bijzonder dat je als docent de mogelijkheid hebt om bepaalde beperkende denkbeelden te doorbreken en zo de interesse voor kunst bij jonge mensen kunt stimuleren.

Vaak krijgen die kinderen niet de kans om in contact met kunst te komen. Ik werk momenteel bij de Kunsthal op de educatie afdeling en veel leerlingen die ik daar tegenkom vertellen me dan dat ze nog nooit in een museum zijn geweest. Daarin zie je veel verschillen in de opvoeding en achtergrond van de kinderen. Ik vind het belangrijk dat je ook die leerling introduceert en een positieve ervaring biedt in een museum, zodat die wellicht nog een keer uit zichzelf terugkomt. Dat is echt wat mij motiveert in dit vak. De culturele ontwikkeling van kinderen is zo belangrijk. Het zorgt voor een open blik, verbinding tussen mensen en biedt een opening om zowel jezelf als de wereld beter te leren kennen.”

Hoe ervaar je jouw studie?

“Heel leuk, ik ben nog steeds elke dag blij dat ik deze studie heb gekozen. Ik zit hier echt op de juiste plek, ondanks mijn eerdere twijfels.

In het eerste jaar heb ik mezelf heel erg ontwikkeld, zowel op persoonlijk als creatief vlak. Ik denk dat een van de grootste voordelen van studeren op de academie is dat je gebruik kan maken van alle work stations. Zo heb ik gelijk goed kennis gemaakt met de Digital Lab waar ik aan de slag ging met de lasercutter en 3D-printer, de Publication Station waar ik heb leren zeefdrukken en werken met de sublimation printer en heat press en de Fashion Station waar ik heb leren naaien en borduren.

Momenteel zit ik in mijn tweede jaar en is de werkdruk flink verhoogd, maar ik leer heel veel en ben erg gemotiveerd. Ook haal ik veel steun uit mijn klasgenoten, ik heb een hele hechte klas. Het is zo fijn om, zeker in onze stageperiode, ervaringen uit te kunnen wisselen en te leren van elkaars fouten en successen.

Mijn favoriete vak is tekenen. Tijdens deze maakuren wordt mijn creativiteit telkens weer aangewakkerd en krijg ik gelijk inspiratie voor mijn eigen lessen. Ik vind het fijn om ook mijn eigen creatieve skills te blijven ontwikkelen zodat je die kennis ook weer door kunt geven als docent."

Hoe ervaar je de combi werk en studie?

“Mijn weken zijn heel druk. Ik probeer namelijk al zoveel mogelijk te werken naast mijn studie. Zo werk ik momenteel bij de Kunsthal, waar ik lessen geef aan leerlingen van de basisschool en middelbare school rondom de toonstellingen daar. Zo heb ik samen met docenten een lesprogramma ontwikkeld rondom de tentoonstelling van Tim Walker, dat was heel leerzaam en leuk. Ook werk ik al 2 jaar bij showroom MaMa en 100% Hedendaags. Daar ben ik begonnen als vrijwilliger in de showroom en momenteel werk ik in het educatie team. Daar geef ik nog geen les, maar in de toekomst zou ik dat wel graag willen doen. Momenteel ben ik daar bezig met het ontwikkelen van een lesprogramma voor mbo scholen.

Ik vind het belangrijk om een goede connectie met het werkveld te onderhouden, omdat dit bijdraagt aan mijn ontwikkeling. Ik wil ook binnen de muren van kunstinstellingen leren, zonder dat daar altijd een opdracht van school bij komt kijken. Ik ben van mening dat je het meeste leert door de praktijk van het vak. Ik wil nu ik student ben alle beginnersfouten maken, zodat ik na mijn afstuderen niet als een leek voor de klas sta.

 

Heb je een voorkeur voor een doelgroep waar je het liefst mee werkt?

“Ja, ik denk voor nu de mavo, havo en vwo bovenbouw studenten en mbo leerlingen. Ik kan beter levelen met die leeftijdsgroep. Als je op een basisschool lesgeeft of in de onderbouw van een middelbare school, moet je vaak veel strenger zijn. Vanaf de derde klas is dat minder. Leerlingen worden dan wat volwassener, zodat je een gelijkwaardig gesprek aan kan gaan. Ik vind het fijn om niet ‘de strenge docent’ te hoeven zijn en een fijne band te creëren met mijn leerlingen.”

Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?

“Ik ben altijd heel ambitieus geweest. Na mijn opleiding DBKV zou ik graag een periode in het buitenland wonen en lesgeven, ik heb een grote reislust. Ik zou het heel leuk vinden om parttime als docent te werken en parttime als freelancer in musea aan de slag te gaan. Als kunstenaar zou ik ook graag mijn werk exposeren in een galerie, het liefst een die ik zelf heb ontworpen op een bijzonder locatie in het buitenland. Ik zou het liefst een expositie zonder einddatum neerzetten en ineens op een onverwacht moment weghalen. Dus alleen de mensen die gewoon gaan en er tijd voor vrij maken hebben dan de mogelijkheid om te komen kijken. Ik ben namelijk van mening dat je de dingen niet moet uitstellen. De kansen in het leven wachten niet op jou, je moet er zelf achteraan gaan.”

Wat zou jij willen toevoegen / veranderen aan het huidige kunstonderwijs?

“Ik wil dat er meer ruimte komt voor kunstonderwijs. Het wordt nu vaak weggezet als iets onbelangrijks en vaak niet serieus genomen door scholen en leraren. Lesprogramma’s van musea worden door docenten vaak niet goed genoeg voorbereid, daar moet meer aandacht voor komen. Ik vind dat kunst even belangrijk moet zijn als Duits of wiskunde. Ik zou graag op een school willen werken waar nog niet zo veel met kunst wordt gedaan, zodat ik dat kan veranderen.

Kunstonderwijs heeft zo veel toegevoegde waarde. Ik denk dat het leerlingen kan helpen om los te komen van faalangst en onzekerheden. Met kunst kan je niet falen, er zijn geen foute antwoorden. Het kan leerlingen ontzettend helpen om te leren experimenteren in alle vrijheid. Dat is zo belangrijk, in welk vak dan ook!”

Wat zou je willen zeggen tegen mensen die overwegen om DBKV te studeren?

“Je hoeft zelf geen goede kunstenaar te zijn om deze opleiding te volgen; het is niet van groot belang dat je goed bent in tekenen of schilderen. Kunst is veel breder dan dat. Ik zou vooral willen zeggen ‘schrijf je in!’, want het is gewoon super leuk.”