Student Work

Een interview met: DBKV student Iris Hoftijzer

Fri 10 Feb

Meet Iris! Iris Hoftijzer is 29 jaar en komt uit Rotterdam. Ze is tweedejaars DBKV (Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - deeltijd) student en werkt daarnaast als docent CKV op een middelbare school én ze werkt als tattoo artist. In dit interview vertelt ze ons alles over haar diepgewortelde liefde voor tekenen, ervaring in het onderwijs en ervaringen als DBKV student.

Waarom heb je gekozen om deze studie te volgen?

“Ik ben sowieso altijd al heel creatief geweest. En eigenlijk leek lesgeven me altijd al heel leuk, maar mijn docenten op de middelbare school raadde dit af en spoorde mij aan om zelf kunstenaar te worden. Daarom koos ik ervoor om Illustratie te studeren op het Grafisch Lyceum. Die opleiding pastte heel goed bij mij omdat ik niks leuker vond dan tekenen. Daarna ben ik full time aan het werk gegaan als tattoo artist, wat ik al sinds mijn 15e doe. Doordat tattoo artist een contact beroep is, kwam ik tijdens de corona pandemie corona zonder werk te zitten. Ik besloot het roer om te gooien en mijn potentie als docent te verkennen. Ik begon al vrij snel met werken als kunst docent op middelbare scholen en vond dit gelijk al zo leuk dat ik besloot me verder te ontwikkelen en DBKV te gaan studeren.”

Waar komt jouw liefde voor kunsteducatie vandaan?

“Het docentschap zit echt in mij. Mensen noemden mij vroeger betweterig, maar ik vind het gewoon heel leuk om mensen te helpen. Daarnaast ben ik van mening dat kunst heel belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind en ik wil daar graag aan bijdragen. Ik heb een mega grote passie voor tekenen en vind niks leuker dan mijn skills delen met anderen die van mij willen leren.

Ik ben minder een denker dan een maker. Zo ben ik altijd vooral gefocust geweest op tekenen en was ik niet perse thuis in de wereld van kunst met een grote K met musea’s en kunstfilosofie. Ik wil kunst toegankelijk en leuk maken voor jonge mensen, zodat zij hun creatieve potentie kunnen verkennen. Ik denk dat mijn focus op leren door doen goed past bij zowel DBKV als de jonge doelgroep waar ik me op focus.”

Hoe heb je de kunstlessen op jouw middelbare school ervaren?

“Dat was absoluut mijn lievelingsvak, waar ik altijd warm ontvangen werd door de docenten. Ik was altijd de beste van mijn klas en haalde hele hoge cijfers. Op het Grafisch Lyceum werd ik meer uitgedaagd, omdat ik ook veel andere mensen om me heen had die heel getalenteerd waren. Naar mijn mening kan een docent een vak echt maken of breken. Ik hoop net zo’n leuke docent te zijn als de kunstdocenten die ik heb gehad.”

Hoe ervaar je jouw studie?

“ Fantastisch! Ik vind het echt een verrijking, zowel op kunstzinnig als persoonlijk vlak. Ik benader nu ik wat ouder ben, studeren ook heel anders dan tijdens mijn vorige opleiding. Ik ben gemotiveerd en leer ook nieuwe kanten van mezelf kennen. Super leuk om zelf weer in een klaslokaal te zitten!

Ik zit in een hele diverse klas, vol met mensen met verschillende leeftijden en achtergronden. Dat maakt dat we veel kunnen leren van elkaar perspectieven en ervaringen. Ik vind de groepsprojecten die we moeten doen dan ook heel leuk. Zo hebben we laatst samen een film gemaakt, waarbij je een scene moest namaken uit je favoriete film. Ik vind het dan zo leuk om te zien wat iedereen maakt. Ik wordt verrast door anderen, maar ook door mezelf. Ik had echt nooit gedacht dat ik een film zou maken. Studeren aan de WdKA maakt dat ik keer op keer mijn grenzen verleg!”

Hoe ervaar je de combi werk en studie?

“ Het is best zwaar. Voor mijn gevoel is de deeltijd studie qua zwaarte hetzelfde als de voltijd, maar je doet gewoon veel meer thuis. Ik heb nu elke dinsdagavond en vrijdag les en daarnaast werk ik gedurende de week tussen mijn werk door aan de opdrachten. Het is goed te doen, maar er wordt wel echt wat van je verwacht. Dat kan soms lastig zijn voor mijn werk privé balans, maar ik heb het ervoor over! Ik vind de opdrachten vaak heel leuk, dus dat scheelt. Ook hangt de studielast af van hoeveel energie je in de opdrachten stopt en wat je eigen leertempo is, dus het is ook voor iedereen een hele andere beleving.”

 

Heb je een voorkeur voor een doelgroep waar je het liefst mee werkt?

“Ik heb op verschillende scholen gewerkt, 3 of 4. Ik vind over het algemeen lesgeven aan een klas met een hoger niveau leuker, omdat je anders heel streng moet zijn en je niet veel van je leerlingen kan verwachten. Natuurlijk heb je daarin uitzonderingen, maar op een hoger niveau kan je in mijn ervaring gewoon meer doen. Het aller liefste zou ik op de kunstacademie zelf werken, omdat je dan werkt met mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn.”

Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?

“Ik zal altijd blijven tatoeëren, maar ik weet niet of ik altijd ondernemer wil blijven. In docentschap vind je wel meer stabiliteit. Op een hogeschool, lyceum of academie werken in combinatie met tattoeeren is wat mij betreft de ultieme combinatie.”

Wat zou jij willen toevoegen / veranderen aan het huidige kunstonderwijs?

“Ik zou het heel mooi vinden als er ook kunstonderwijs voor vmbo’ers plaats zou vinden. Er zijn geen kunstscholen voor vmbo, alleen zoiets als het grafisch lyceum. Ik had geen andere keuze, maar eigenlijk had een autonome studie beter bij mij gepast. Ik heb zelf wel verdieping in mijn opleiding op het grafisch lyceum gemist. Ik zou willen dat er voor lagere niveau’s ook diepgaander kunstonderwijs is met de focus op ambacht, conceptueel denken en kunstfilosofie. Zo creëer je meer kansen voor die doelgroep. Conceptueel denken is moeilijker aan te leren op latere leeftijd, dat merk ik nu zelf ook. Ik ben van mening dat mbo studenten minder moeten worden onderschat, kunst is voor iedereen."

Wat zou je willen zeggen tegen mensen die overwegen om DBKV te studeren?

“Ik zou deze studie absoluut aanraden aan iedereen. Het is echt een verrijking voor je leven: Je leert leuke mensen kennen, ontwikkelt je creatieve skills en kennis over kunst en onderwijs en werkt aan je professionele netwerk!”