Student Work

Een interview met: DBKV student Eliska van der Meulen

Fri 10 Feb

Eliska van der Meulen is 34 jaar en komt uit Friesland. Ze is vierdejaars DBKV (Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - deeltijd) student en vertelt ons in dit interview alles over haar achtergrond in design, liefde voor het onderwijs en visie als kunstdocent.

Waarom heb je gekozen om deze studie te volgen?

“Voor mijn tijd op de WdKA heb ik al twee andere opleidingen gevolgd in de richting wonen en interieur op Deltion en Artez. Na mijn studie interieur op Artez, heb ik toelating gedaan bij WdKA voor de opleiding Spatial Design, met succes! Die opleiding heb ik met veel plezier gevolgd. Door mijn eerdere ervaring met design had ik een kleine voorsprong in kennis waardoor ik bepaalde lessen niet hoefde te volgen en meer ruimte in mijn rooster had om de werkplaatsen in te duiken en te experimenteren met hout, lassen, keramiek en dessin ontwerp. Dat vond ik geweldig.

Nadat ik mijn Spatial Design bachelor had gehaald, ben ik gaan werken bij een interieurstudio in het top segment. Dat was fantastisch, maar ook heel zwaar. Het vergde veel van me en vond het lastig om mijn gezinsleven te combineren met deze baan. Dat maakte dat ik rond ging kijken en na ging denken over een switch in mijn carrière. Ik heb altijd al interesse gehad in het onderwijs en besloot te solliciteren op een vacature bij het Hout en Meubileringscollege als docent. Daar werk ik inmiddels al weer 3 jaar als docent interieuradviseur. Dat bevalt me heel goed, het is een heel betekenisvol vak en ik haal veel voldoening uit het enthousiasme van mijn studenten.

Ik ben begonnen met werken als docent zonder veel ervaring. Ik heb vooral veel zelf uitgezocht en geleerd van docent-collega’s en mijn man, die ook docent is. Dat is me tot nu toe goed bevallen, maar toch heb ik er voor gekozen om terug te gaan naar de academie op volledig bevoegd kunstdocent te worden.”

Hoe heb jij de kunstlessen op jouw middelbare school en mbo opleiding ervaren?

“De kunstlessen op mijn middelbare school waren minimaal, daar heb ik helaas weinig zinnigs over te vertellen. Wel was ik vanaf jongs af aan al geïnteresseerd in interieur. Zo tekende ik als kind altijd plattegronden en ging ik los met het interieur van mijn eigen kamer. 

Op het mbo kreeg ik voor het eerst door dat er kunstacademies bestonden door gastlessen van academie studenten. Toen ik hun verhaal hoorde was ik eigenlijk gelijk enthousiast. Op het mbo heb ik heel veel praktische skills geleerd. Ik denk dat het grootste verschil tussen mbo interieur en hbo kunstacademie de focus op concept en storytelling is. Dat vind ik zelf heel belangrijk. Als iets alleen maar mooi is, maar geen ziel heeft, stelt het weinig voor.”

Waarom vind je dit vak zo leuk? Waar komt jouw liefde voor kunsteducatie vandaan?

Ik vind het heel bijzonder om een ander mee te kunnen nemen in mijn belevingswereld en mijn eigen ervaringen te delen met studenten en hen zo iets waardevols bij te brengen. Als je ziet dat zij heel blij worden van hun groei en ontwikkeling, en je ook ziet wat voor resultaten ze behalen, dan geeft dat mij veel voldoening.”

Hoe ervaar je jouw huidige studie?

“Heel leuk en inspirerend! Ik vind de lessen heel goed en hoogwaardig; er  worden veel verschillende werkvormen aangeboden, mensen uit het werkveld aangetrokken en relevante project bedacht. Wat ik leer kan ik direct toepassen en uitproberen in de klas, dat maakt deze deeltijd opleiding zo fijn.

Om een voorbeeld te geven uit de praktijk: veel studenten van het HMC zijn goed in visualiseren, maar technische tekeningen lezen en ruimtelijke inschatting vinden ze soms lastig. Daar wilde ik wat mee, dus heb ik een workshop ontwikkeld met inzichten en tools vanuit zowel mijn ervaring bij Spatial Design als huidige studie DBKV. Tijdens de workshop gingen de studenten aan de slag met houten latten waarmee ze ruimtelijke 3d vormstudies maakten. Deze manier van werken is kenmerkend voor de WdKA, maar past ook goed bij mij. Leren door te doen en te experimenteren is wat mij betreft een van de belangrijkste methodes. Zeker als het gaat om zoiets ruimtelijks als interieur!”

Hoe ervaar je de combinatie van werk en studie?

“Het is heel goed te doen. In het begin was het even zoeken, maar inmiddels heb ik wel echt mijn ritme gevonden en is het verweven met mijn leven. Het is super fijn dat ik deze opleiding in deeltijd kan volgen, zodat ik alles wat ik leer gelijk kan testen en integreren in mijn baan. Ook geef ik mezelf weer steeds meer de ruimte om ook zelf te maken. Dat is heel fijn en belangrijk, want ik ben naast docent ook een echte maker!”

 

Heb je een voorkeur voor een doelgroep waar je het liefst mee werkt?

Ik werk momenteel met MBO studenten op een kleine vakschool. Dat vind ik super leuk en heeft op dit moment ook mijn voorkeur, omdat ze vaak heel gemotiveerd zijn en echt zelf hebben gekozen om dit vak te leren.

Uiteindelijk zou ik ook wel graag lesgeven aan een hbo opleiding, en dan het allerliefste op WdKA. De academie is een belangrijke plek voor mij waar ik veel aan te danken heb, dus het lijkt me fantastisch om hier later zelf les te geven en op die manier ook weer iets terug te geven.”

Wat zou jij willen toevoegen / veranderen aan het huidige kunstonderwijs?

“Ik denk dat er heel veel moet veranderen. Het kunstonderwijs is echt een ondergeschoven kindje en moet naar mijn mening veel serieuzer worden benaderd. Kunstonderwijs is van grote waarde en kan een grote bijdrage leveren aan de maatschappij. In het kunstonderwijs worden (jonge) mensen opgeleid tot creatieve, kritische en ondernemende mensen. Ik denk dat de wereld er daar niet genoeg van kan hebben. Kunstonderwijs is meer dan een opleiding tot uitvoerend kunstenaar, het is van enorm belang voor persoonlijke ontwikkeling en je kijk op de maatschappij. Vanuit daar kan je alle kanten nog op! Ik hoop op mijn manier bij te dragen aan het stimuleren van hoogwaardig kunstonderwijs.”

Wat zou je willen zeggen tegen mensen die overwegen om DBKV te studeren?

“De deeltijd opleiding is perfect voor jou als je het wilt combineren met je eigen maakpraktijk of baan in de creatieve sector. Voltijd zou ik aanbevelen als je nog wat nieuw bent in de wereld van kunst en onderwijs. Verder: zolang je gedreven bent, kom je er wel!”