meeting

The Right Time, the Right Place

Feb 22 2018
The graphic designer & strategies for social impact

This lecture/discussion is organised by WdKA Master Design Programme (Dutch-spoken)

February 22, 19:00

Willem de Kooning Academy,

Wijnhaven 61/ W4320

Graphic designer and researcher Gerard Jan van Leeuwen and Nora van der Linden, director and social innovation consultant at Kennisland, will discuss the role and position of the graphic designer in social context.

Simone van de Wetering and Nora van der Linden have recently published a plea for the democratization of knowledge on the Kennisland site. They argue that if scientific research is to contribute more to social welfare and social innovation, new partnerships and new ways of co-creating knowledge are needed. The idea that relevant data can not and must not consist solely of measurable results is increasingly shared within the scientific world. For example, philosopher of science and sociologist Trudy Dehue is saying that we can only solve the complex and unruly problems of this time by doing justice to the different stories and sounds.

How can graphic designers, storytellers par excellence, play a role in this?

With their skills and knowledge to collect qualitative data, visualize these for various groups, they seem eminently suitable to play an important role in this new co-creation of knowledge. Not only as researchers and narrators but also as interpreters of the different voices and parties.

The graphic designer does not seem to be a self-evident partner for this in the first place. How did this happen? What are the opportunities and what are the threats? And also, what are the possible strategies that could lead to success? Graphic designer and researcher Gerard Jan van Leeuwen will discuss this with Nora van der Linden, director and social innovation consultant at Kennisland.

Kennisland works on various social themes, both nationally and internationally. It describes itself as an independent think tank with a public mission, that strives for sustainable innovation within complex social issues. In this process accumulated knowledge is shared as widely as possible in order to enable others to apply the developed methods and insights in their work. 

Master Design/ Lezing

22 februari, 19 uur

Willem de Kooning Academie,

Wijnhaven 61 / W4320

Grafisch ontwerper en onderzoeker Gerard Jan van Leeuwen gaat in gesprek met Nora van der Linden, directeur en adviseur sociale innovatie van Kennisland, over de rol en positie van de grafisch ontwerper in maatschappelijke thema’s.

Onlangs publiceerden Simone van de Wetering en Nora van der Linden op de site van Kennisland een pleidooi voor de democratisering van kennis. Daarin stellen zij dat, wil wetenschappelijk onderzoek meer bijdragen aan maatschappelijk welzijn en sociale innovatie, nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe manieren van co-creatie van kennis nodig zijn. De opvatting dat relevante data niet uitsluitend uit meetbare resultaten kan en moet bestaan wordt steeds breder gedeeld, ook binnen de wetenschappelijke wereld zelf. Zo wordt wetenschapsfilosoof en socioloog Trudy Dehue aangehaald die stelt dat we de complexe weerbarstige problemen van deze tijd alleen kunnen oplossen door recht te doen aan de verschillende verhalen en geluiden.

Hoe kunnen grafisch ontwerpers, verhalenvertellers bij uitstek, hierin een rol spelen?

Met hun vaardigheden en kennis om kwalitatieve data te verzamelen, deze visueel te verbeelden voor diverse groepen, lijken ze bij uitstek geschikt om in die nieuwe co-creatie van kennis een belangrijke rol te spelen. Niet alleen als onderzoeker en verteller maar ook als tolk tussen de verschillende stemmen en partijen.

Maar vooralsnog lijkt de grafisch ontwerper niet als vanzelfsprekend aan tafel te komen. Hoe komt dat? Wat zijn de kansen en wat zijn de bedreigingen? En ook, wat zijn mogelijke strategieën die tot succes kunnen leiden. Hierover gaat grafisch ontwerper en onderzoeker Gerard Jan van Leeuwen in gesprek met Nora van der Linden, directeur en adviseur sociale innovatie van Kennisland.

Kennisland werkt aan diverse maatschappelijke thema’s, zowel nationaal als internationaal. Het omschrijft zichzelf als een onafhankelijke denktank met een publieke missie die streeft naar duurzame vernieuwing binnen complexe maatschappelijke vraagstukken. Daarbij wordt opgebouwde kennis zo breed mogelijk gedeeld, om anderen in staat te stellen met de ontwikkelde methodes en inzichten aan de slag te gaan. In de afgelopen jaren heeft Kennisland zich neergezet als leidende denktank in binnen- en buitenland voor een slimmere, maar vooral socialere samenleving.