logo logo

Master Fine Art (Piet Zwart Institute) tweede op ranglijst beste opleiding in Keuzegids Masters

Master Fine Art (Piet Zwart Institute) tweede op ranglijst beste opleiding in Keuzegids Masters

Master Fine Art (Piet Zwart Institute) tweede op ranglijst beste opleiding in Keuzegids Masters

“Keuzegids prijst hbo-masters” kopt Profielen, het onafhankelijke nieuwstijdschrift van  Hogeschool Rotterdam, enkele dagen geleden. Wat blijkt, de twee beste masterprogramma’s zijn hbo-masters, waaronder één van de Willem de Kooning Academie; de master Fine Art van het Piet Zwart Institute.

Fine Art is een kleinschalig, prestigieus masterprogramma in beeldende kunst, met op dit moment zo’n 25 internationale studenten, een docententeam bestaande uit internationale kunstenaars, schrijvers en curators, een afdelingshoofd en coördinator. De opleiding is in 1999 opgericht, waarna het in 2001 de naam Piet Zwart Institute heeft gekregen. Na het afstuderen ontvangt de student de titel ‘Master of Arts’.

Als academie zijn wij trots op deze prestatie en ter felicitatie hebben wij enkele docenten en studenten van de opleiding Fine Art om een reactie gevraagd. Studenten geven aan dat zij hun carrière mogelijkheden zien groeien dankzij hun kwalificatie. Een student noemt hierbij het feit dat het Piet Zwart Institute een internationaal gerenommeerd programma is, waarmee een carrière als professioneel kunstenaar of docent kan worden gestart. De hoge score is met lof ontvangen en wordt zeker bevestigd door de docenten en studenten. Kritische reflectie en discussies zijn een belangrijk onderdeel van self-directed artistic research en practice en dit draagt bij aan de professionele ontwikkeling van de deelnemende kunstenaars. Studenten vinden het erg belangrijk dat er ruimte is om de eigen creativiteit en professionele autonomie verder te ontplooien en zodoende een bijdrage te leveren aan de internationale hedendaagse kunst. Studenten zijn enthousiast over de mogelijkheden om binnen de master individueel, in collaboratie en in collectief te werken en gebruik te maken van een scala aan traditionele, analoge en digitale middelen of juist het gebruik van meer experimentele vormen. De studie biedt zowel praktische faciliteiten als theoretische stof tot nadenken in seminars. Hiermee worden de studenten onderlegd in zowel de diepte als breedte van het onderwerp.